Thursday, August 6, 2009

H1N1 membimbangkan

Salam...buka saje pc pagi ni melayari internet hati jadi makin risau dengan angka korban H1N1 yang meningkat kpd 13org termasuk terbatu seorang kanak2 6 thn. cepat2 aku menelefon kakjie (kakak aku di shah alam) "mcm mane demam dah ok ke? kt mane ni?" tanya aku tergesa2 mahukan jawapan. "kakjie dah ok...kat hospital ni husna tak sihat lagi demam batuk selesema". kesihatan husna yang baru 3 thn membimbangkan aku..harap dia tak apa2. habis saje bercakap dgn kak jie aku terus mendail no suami..bertanya tahap kesihatannya...lega suami aku sihat takde simptom2 H1N1. Kebelakangan ni byk penyakit yang pelik2 merebak boleh menyerang sesiapa saje waima org yang sihat cergas sekalipun. memantau kesihatan org terdekat menjadi satu tanggungjawab terutama sekali kesihatan anak2.

sedikit info H1N1 untuk dikongsi bersama semoga kita mengambil langkah berjaga2

Kepada sesiapa yang terdiri dari golongan di bawah ini anda akan mempunyai risiko yang tinggi berbanding orang lain jika dijangkiti selsema babi.
Mereka ialah :-
Wanita mengandung
*Obesiti*Penghidap asma
*Pesakit paru-paru kronik
*Pesakit diabetes
*Pesakit yang mempunyai imuniti rendah
Oleh itu jika keluarga anda terdiri dari salah satu dari kumpulan di atas bertindaklah dengan cepat jika ada tanda-tanda demam dan sebagainya

No comments:

Post a Comment